در این پژوهش ، پروانه کمپرسور گریز از مرکز متعلق به یک موتور توربوشفت مورد بررسی قرار می گیرد. برای این منظور، ابتدا مشخصات هندسی آن به طور دقیق اندازه گیری شده و سپس در محیط تولید پره ی نرم افزار انسیس مدل سازی سه بعدی صورت می گیرد. سپس هندسه تولید شدهدر بخش تولید مش ، شبکه بندی شده و با اعمال شرایط مرزی موجود از عملکرد موتور، در محیط سی اف ایکس مورد بررسی و تحلیل عددی قرار می گیرد. نتایج به دست آمده از این تحلیل عددی به صورت منحنی های نسبت فشار و بازده کمپروسور به ازای دبی های جرمی مختلف ارائه می گردند . پس از برری استقلال حل عددی از شبکه تولید شده ، به بررسی تاثیر برخی از پارامترهای هندسی موثر بر عملکرد کمپروسور نظیر پروفیل صفحه نصف النهاری ، طول محوری پروانه، زاویه مماس ورودس و خروجی طوقی ، موقعیت و زاویه ورودس تیغه جدا کننده و فاصله لقی بین پروانه و طوقی پرداخته می شود . در انتها با بررسی هندسی روی منحنی های عملکردی کمپرسور و انتخاب نقطه کاری بهینه ، کمپروسوری با نسبت فشار و بازده بالاتر ارائه می گردد. در کمپروسور اصلاح شده، نسبت ناحیه شعاعی پروانه به کل پروانه ۰.۲۲، زاویه انتهایی دیواره طوقی با راستای قائم برابر ۶ درجه و طول محوری پروانه به میزان ۵ میلی متر افزایش یافته است . با د رنظر گرفتن این اصلاحات ، بازده کمپرسور به میزان ۲/۴ درصد و نسبت فشار به میزان ۱ درصد افزایش یافته است .
سال انتشار: ۱۳۹۱
محل انتشار: مجله مکانیک سازه ها و شاره ها، دوره: ۲، شماره: ۲
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۱.۰۵ مگابایت
مطالعه پارامتری و بهبود عملکرد پروانه کمپرسور گریز از مرکز یک موتور توربوشفت.pdf
مطالعه پارامتری و بهبود عملکرد پروانه کمپرسور گریز از مرکز یک موتور توربوشفت با استفاده از حل عددی سه بعدی
همچنین بخوانید...
- سرویس و نگهداری کمپرسور هوا
- ارائه یک الگوریتم بر اساس روش ساختاری جهت طراحی سیستم عیب یاب کمپرسور در یک موتور توربوجت
- بررسی عددی تاثیر زبری ردیف پره کمپرسور توربین های گاز بر عملکرد پره
- آنالیز خرابی پره های کمپرسور در یک توربین گاز
- مطالعه پارامتری و بهبود عملکرد پروانه کمپرسور گریز از مرکز یک موتور توربوشفت با استفاده از حل عددی سه بعدی
دیدگاه خود را بنویسید